Gospodarowanie odpadami komunalnymi

Składanie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

 

Obowiązek składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczy właścicieli nieruchomości zamieszkanych znajdujących się w granicach administracyjnych Gminy Bobolice, przez których rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub w użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

 

Wymagane dokumenty

-        Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stanowiąca załącznik nr 1 do Uchwały Nr IX/70/15 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminu i miejscu składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych (druk deklaracji do pobrania powyżej)

-        Oświadczenie wskazujące osoby zamieszkałe poza granicami Gminy Bobolice (druk oświadczenia do pobrania powyżej)

-        Oświadczenie wskazujące osoby zamieszkałe na terenie Gminy Bobolice pod innym adresem (druk oświadczenia do pobrania powyżej)

 

Miejsce składania deklaracji oraz osoba do kontaktu

Urząd Miejski w Bobolicach, ul. Ratuszowa 1, 76-020 Bobolice, pokój nr 15A, II piętro.

Iwona Kot-Chmielewska (inspektor ds. gospodarki odpadami i rolnictwa), tel. 94-3458427, e-mail: odpady@bobolice.pl

 

Opłaty

Nie pobiera się

 

Podstawa prawna

-        Art. 6n ust. 1 oraz art. 6 q ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 250)

-        Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 poz. 87)

-        Uchwała Nr IX/70/15 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, terminu i miejscu składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych

-        Uchwała Nr IX/68/15 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie określenia metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty nieruchomości zamieszkałych

-        Uchwała Nr IX/69/15 Rady Miejskiej w Bobolicach z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nieruchomości zamieszkałych

 

Tryb odwoławczy

W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji Burmistrz określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku – uzasadnione szacunki. Od decyzji ustalającej zobowiązanie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie, ul. Władysława Andersa 34, 75-626 Koszalin za pośrednictwem Burmistrza Bobolic w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

 

Inne informacje

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi naliczana jest w zależności od liczby osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość (nie od liczby osób zameldowanych na danej nieruchomości). Miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku odpadów zbieranych i odbieranych w sposób selektywny wynosi 10 złotych za osobę. Ustalono wyższą miesięczną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny w wysokości 18 złotych na jedną. W przypadku, gdy nieruchomość zamieszkiwana jest przez 5 osób i więcej, miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku deklaracji segregacji odpadów wynosi 50 złotych.

Opłatę za gospodarowanie odpadami uiszcza się przelewem na indywidualny wyznaczony numer rachunku bankowego, miesięcznie, w terminie do końca danego miesiąca, za miesiąc którego opłata dotyczy.

 

Terminy składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Pierwsza deklaracja: właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych.

Zmiana danych lub korekta deklaracji: w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklaracje w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany. Opłatę w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana. Nową deklarację należy złożyć, m.in. w przypadku:

-        zmiany liczby osób faktycznie zamieszkałych na danej nieruchomości (nie utożsamiać z liczbą osób zameldowanych) np.: przybycia dodatkowych osób, które faktycznie mieszkają na danej nieruchomości (nie muszą być zameldowane),

-        narodzin dziecka,

-        zgonu członka rodziny,

-        zmniejszenia liczby osób spowodowanego wyjazdem poza teren gminy na okres, co najmniej miesiąca; w przypadku, gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania - począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana,

-        zmniejszenia liczby osób spowodowanego wyjazdem poza teren kraju na okres co najmniej miesiąca,

-        zmniejszenia liczby osób spowodowanego przebywaniem dziecka w internacie,

-        zmiany miejsca zamieszkania,

-        zmiany właściciela nieruchomości,

-        zmiany nazwiska,

-        zmiany sposobu zbiórki odpadów np. ze zbiórki w sposób zmieszany na zbiórkę w sposób segregowany, ze zbiórki w sposób segregowany na zbiórkę w sposób zmieszany.

Uwaga!!! W przypadku sprzedaży nieruchomości należy również złożyć korektę deklaracji w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.

 

Wysokość zobowiązania określonego w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązuje za kolejne miesiące do czasu korekty deklaracji lub zmiany stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W przypadku, gdy właściciel nieruchomości sam, bez złożenia do Urzędu korekty deklaracji, wpłaci większą lub mniejszą kwotę opłaty za odpady z tytułu zwiększenia lub zmniejszenia liczby osób faktycznie zamieszkałych na nieruchomości, opłata będzie naliczana w wysokości wynikającej z ostatniej deklaracji pomimo innej kwoty wpłaty.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 6 q ww. ustawy, w przypadku złożenia korekty deklaracji lub nowej deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie stwierdza się nadpłaty w tej opłacie za miesiące, w których usługa odbierania odpadów komunalnych była świadczona.

Deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 599 ze zm.).

 

Opłata skarbowa

Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą składać także pełnomocnicy właścicieli nieruchomości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami od udzielenia pełnomocnictwa należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł.

Opłatę skarbową należy wpłacać na rachunek numer 49 8566 1013 0200 2020 2001 0003 lub bezpośrednio w pokoju nr 9 Urzędu Miejskiego w Bobolicach.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 30 marca 2021 18:20
Dokument wprowadzony do BIP przez: Adrian Bławat
Ilość wyświetleń: 299
30 marca 2021 18:27 (Adrian Bławat) - Zmiana treści zakładki.
30 marca 2021 18:20 (Adrian Bławat) - Dodanie nowej zakładki.